Jest to scenariusz lekcji historii w klasie IV dzięki któremu uczeń moze uzyskać wiedzę o najblizszej okolicy. Lekcja moze być początkiem cyklu zajęć międzyprzedmiotowych z przyrodą, językiem polskim, godziną wychowawczą.
Scenariusz lekcji historii w klasie IV
Temat
: Jaką historię ma moja miejscowość?
Cele zajęć
Uczeń:
• wymienia najważniejsze wydarzenia z historii miejscowości
•opowiada legendę związaną z miejscowością
•wymienia wybitne postaci związane z miejscowością
•wymienia nazwy zabytków lub okolicznych atrakcji turystycznych
•korzysta z różnych źródeł informacji
•rozpoznaje elementy regionalnej gwary
•umieszcza historię miejscowości w szerszym kontekście historii Polski
•identyfikuje się ze swoim regionem, dzielnicą, miejscowością
Metody i formy pracy: praca grupowa, metoda projektu, pogadanka, układanka.
Środki dydaktyczne: kronika szkoły i parafii(fragment), ilustracje zabytków miejscowości, encyklopedia, fragmenty literatury historycznej dotyczące regionu, arkusze papieru, kolorowe mazaki, kredki, klej, koperta z tematycznymi ilustracjami
Czas: 45 lub 90 minut ( czas zajęć powinien być uzależniony od tempa pracy uczniów klasy IV oraz od tego, czy dany region ma bogatą, dobrze udokumentowaną historię).
Przebieg zajęć:
Na miesiąc przed realizacją tematu nauczyciel dzieli klasę na 4-5 osobowe zespoły tematyczne, które wybierają swoich liderów. Zadaniem każdej grupy jest zebranie informacji na określony temat:
• zespół I – Legendy związane z moją miejscowością
• zespół II – Najważniejsze wydarzenia historyczne Strzałkowa
• zespół III – Najwybitniejsze postaci związane ze Strzałkowem
• zespół IV- Zabytki Strzałkowa
- Zapoznanie z tematem lekcji.
- Sprawdzenie materiałów zebranych przez zespoły.
- Rozdanie uczniom dodatkowych materiałów źródłowych: zespół I – fragment kroniki parafii mówiący o pochodzeniu nazwy miejscowości; zespół II - kolorowe kartki z datami najważniejszych wydarzeń w historii Strzałkowa(data + wydarzenie historyczne); zespół III – nota biograficzna o Henryku Siemiradzkim; zespół IV – ilustracje najbardziej znanych zabytków oraz ich krótkie opisy.
- Rozdanie zespołom instrukcji.
- Rozdanie arkuszy papieru, kolorowych mazaków lub kredek, kleju.
- Realizacja zadania przez zespoły zgodnie z instrukcjami nauczyciela( w trakcie pracy nauczyciel pomaga uczniom w rozwiązywaniu problemów)
- Instrukcje:
Zespół I
a) Zapoznaj się z legendami dotyczącymi nazwy miejscowości i kościoła parafialnego.
b) Po przeczytaniu tekstów, na otrzymanym arkuszu naklej wyjęte z koperty ilustracje przedmiotów kojarzących się z powstaniem nazwy miejscowości ( strzały, wojownicy, łuki, scenki z polowania) oraz z historią kościoła ( rycerze, drewniany kościółek). Pozostaw w kopercie obrazki niezwiązane z tematem zadania.
Zespół II
a) Na otrzymanych kartkach uszereguj chronologicznie wydarzenia historyczne.
b) Na arkuszu papieru naklej w odpowiedniej kolejności karteczki z datami.
Zespół III
a) Wymień najwybitniejsze postaci związane ze Strzałkowem.
b) Wybierz najważniejsze informacje dotyczące tych postaci(np. tytuły obrazów, książek)
c) Narysuj, jak wyobrażasz sobie te osoby.
Zespół IV
a) Wybierz z koperty ilustracje zabytków Strzałkowa i dotyczące ich opisy.
b) Dopasuj opisy do ilustracji.
c) Naklej na arkuszach papieru ilustracje zabytków z właściwymi opisami.
d) Określ, który zabytek jest twoim zdaniem najstarszy.
- Zaprezentowanie przez liderów efektów pracy poszczególnych grup.
- Ocenienie przez uczniów prezentacji i wykonania zadania.
- Uzupełnienie przez nauczyciela brakujących informacji.
- Podsumowanie i powtórzenie poznanych wiadomości.
Ocena pracy uczniów
ZAŁĄCZNIKI DO SCENARIUSZA ZAJĘĆ Z HISTORII W KLASIE IV.
Tekst pomocniczy dla zespołu pierwszego (
fragmenty kroniki)
„Mieszkańcy wsi, na użytek księcia i jego drużyny, wyrabiali groty strzał. Używali do tego drzewa cisowego. Strzały służyły do polowania i obrony przed wrogiem. Dostarczano je do polskich zamków i na dwór królewski.”
„Właściciel Strzałkowa Leonard z Nowaków, walczył z Krzyżakami w bitwie pod Grunwaldem. Podziękowaniem Bogu za szczęśliwy powrót miało być zbudowanie drewnianego kościoła.”
Tekst pomocniczy dla zespołu drugiego
( karteczki zawierające datę i wydarzenie)
1367 – pierwsza wzmianka o istnieniu wsi Strzałków.
1402 – Jan z Tęczyna jest właścicielem wsi.
1407 – Strzałków został sprzedany Leonardowi z Nowaków. Nowy właściciel
przyjął nazwisko od nazwy wsi i odtąd właścicielami Strzałkowa byli
Strzałkowscy herbu Poraj.
1411 – udział Leonarda w bitwie pod Grunwaldem, ufundowanie drewnianego
kościółka.
1884 – wieś została kupiona przez znanego malarza Henryka Siemiradzkiego.
Tekst pomocniczy dla zespołu trzeciego.
„ Postacią nierozerwalnie związaną z dworkiem w Strzałkowie jest Henryk Siemiradzki. Artysta malarz, najsławniejszy z rodu Siemiradzkich urodził się 24 października 1843 roku w miasteczku Nowobiełgorad.
Siemiradzki przez długi okres mieszkał we Włoszech (nazywano go z tego względu „rzymskim mistrzem”).nie stracił jednak kontaktu z ziemią polską.
W Strzałkowie odnajdywał spokój i jednocześnie uciekał od zgiełku wielkiego świata, w którym przebywał i działał społecznie i artystycznie.
Dworek w Strzałkowie kupił artysta w 1884. Spędzał w nim najmilsze chwile. To tutaj snuł pomysły twórcze, szkicował projekty przyszłych głośnych płócien.
Według opowieści krążących do dziś, pod trzechsetną lipą rosnącą w parku okalającym dworek, malarz wielokrotnie odpoczywał. Pod tą właśnie lipą powstało także kilkanaście szkiców i obrazów. W Strzałkowie odwiedzał Siemiradzkiego jego przyjaciel Henryk Sienkiewicz.
Artysta zmarł 23 sierpnia 1902 roku.
Najbardziej znane dzieła artysty to „Apoteoza Kopernika”, „Pochodnie Nerona”, „Sodoma i Gomora”, „Fryne”, i kurtyny dla teatrów w Krakowie i Lwowie.
Tekst pomocniczy dla zespołu czwartego.
Uczniowie otrzymują ilustracje i opisy:
- Kościoła
- Dworku
- Kapliczki
- Lipy (zabytek przyrody).
Emilia Stacherska